Je post regelmatig op social media. Of je betaalt voor advertenties op google en Facebook.

Want je moet zichtbaar zijn voor je doelgroep!

Je wil graag dat jouw toekomstige klant je website bezoekt.

Op je website presenteer je natuurlijk precies wat je te bieden hebt. Daar vinden ze jouw aanbod en lezen ze hoe ze klant worden. Hier heb je heel veel tijd en energie in gestoken. De landingspagina ziet er top uit! Je mag daar natuurlijk best een beetje trots op zijn.

Misschien bied je op je website eerst nog even een ‘gratis weggever’ aan (natuurlijk in ruil voor een e-mailadres).

Als ze dan niet direct klant worden kun je ze altijd nog een paar keer benaderen met interessante en waardevolle mailtjes.

Met de juiste tools gaat dat zelfs helemaal automatisch.

Nu moeten de klanten ook automatisch binnenstromen. Op deze manier werven heel veel slimme ondernemers nieuwe klanten.

En deze strategie is prima! Als je dit goed hebt staan dan heb je een serieuze klantmachine.

Maar de uitvoering is nog helemaal niet zo makkelijk.

“Ik weet hoe frustrerend het kan zijn om dit precies goed te krijgen. Ik heb zoveel tijd en geld besteed om te leren hoe ik een goed werkend proces kreeg. Nou is marketing mijn vak. Gelukkig heb ik dus al veel van mijn leergeld betaald in de eerste 23 jaar dat ik hiermee bezig ben.”

Mijn verhaal

In de praktijk vallen de aanmeldingen voor je kennismakingsgesprek, nieuwsbrief of je gratis weggever vaak vies tegen. Ook al heb je alle stappen helemaal volgens ‘het boekje’ uitgevoerd.

Is dit iets wat je herkent en lukt het nog niet om winstgevend klanten aan te trekken?

Dan kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn.

1. Je bereikt niet de juiste doelgroep

Het essentieel dat je helder hebt op wie jij je richt. Wie is jouw ideale klant en wat zijn de problemen of verlangens waar jij mee kunt helpen. Als je dat niet 100% scherp hebt kun je nooit de juiste boodschap formuleren om jouw ideale klant aan te trekken.

Waar je dus mee begint is ‘onderzoek’. Saai maar absoluut noodzakelijk. Je kruipt in de huid van jouw ideale klant en je bekijkt jouw aanbod vanuit zijn/haar perspectief. Om dit te kunnen doen moet je je echt kunnen verplaatsen in de belevingswereld van je ideale klant.

Wat je hierbij enorm kan helpen is het opstellen van een persona. Dit is een gestructureerde beschrijving van je ideale klant. Alle kenmerken van jouw ideale klant die van belang zijn breng je systematisch in kaart.

Heb je al een goede persona opgesteld van jouw ideale klant? Nee? Download dan eerst hier mijn gratis persona template. Bij de template ontvang je een uitgebreide toelichting hoe je jouw persona maakt en hoe je deze slim inzet.

Gratis template downloaden

Als je deze stap goed hebt doorlopen weet je precies waar je jouw potentiële klanten kunt vinden en welke woorden je moet gebruiken om ze enthousiast te maken voor jouw aanbod.

2. Te weinig mensen klikken door naar je website

Je weet inmiddels heel goed wie je ideale klanten zijn en je zorgt dat ze jouw posts of advertenties zien. Je hebt immers veel werk gemaakt van je persona onderzoek.

Maar ze klikken niet door naar je website..

Hmmm.. dan kun je waarschijnlijk wat hulp gebruiken bij het formuleren van de juiste boodschap.

Als je weet Wie je wil bereiken en je kent de problemen en verlangens (Wat) dan heb je in principe alle ingrediënten voor een onweerstaanbaar aanbod. Ik noem dit je droomaanbod.

Maar de juiste ingrediënten zorgen nog niet automatisch voor een gerecht met Michelinster kwaliteit.
Het formuleren van een goede verkooptekst is een kustvorm op zich.

Om de vergelijking met koken nog even voort te zetten: niet iedereen zal hierin Michelin niveau bereiken. Maar dat hoeft gelukkig ook niet.

Als je de juiste stappen volgt voor het opbouwen van een verkooptekst dan kom je een heel eind. Dan ontstijg je al snel het eetcafé (of snackbar) niveau en zal je tekst goed genoeg zijn om mensen naar je website te brengen.

Een krachtig schema dat ik veel gebruik voor het schrijven van een goede verkooptekst is de PAS-formule.

PAS staat voor Problem, Agitate, Solution. En dit is hoe je de formule toepast:

s

Problem

Je begint met het helder beschrijven van het probleem van je ideale klant. Check vooraf even je persona beschrijving en verplaats je volledig in de beleving van je ideale klant.

De ontvanger leest zijn eigen probleem in jouw tekst en herkent dat jij hem begrijpt.

Agitate

Nu ga je emotie toevoegen. Je beschrijft wat dit probleem allemaal betekent voor de klant. Wat de klant allemaal misloopt door dit probleem. Het liefst zo beeldend mogelijk.

De ontvanger gaat voelen dat dit probleem NU moet worden opgelost.

Z

Solution

Dan is het tijd om als redder tevoorschijn te komen. Jij kan dit probleem oplossen! De lezer van jouw tekst is slechts 1 klik verwijderd van jouw website en zijn oplossing.

Vergeet niet een heldere oproep tot actie te plaatsen!

Wil je goede voorbeelden zien van de PAS formule? Ben je benieuwd wat nog meer goede formules zijn voor een krachtige verkooptekst? Of wil je dat ik even meekijk naar jouw teksten?

Boek dan even een gratis ‘Morgen Meer Klanten Strategiegesprek’.

Klik op de link hieronder en boek een 30 minuten gesprek rechtstreeks in mijn agenda. Dan kijk ik persoonlijk even met je mee en help ik je op weg.

Gratis Strategiegesprek met Marcel plannen >

3. Mensen komen wel op je website maar nemen geen actie

Als je alles goed hebt gedaan komen nu de juiste bezoekers op je website. Hongerige potentiële klanten hebben jouw ‘restaurant’ gevonden. (ja sorry als ik de vergelijking nu te ver doorvoer, koken en eten zijn een grote hobby van mij ;-))

Maar dan….

De statistieken van je website (net als de website zelf) zien er goed uit. Deze week weer meer bezoekers dan vorige week. Je landingspagina wordt goed bezocht.

Maar de bezoekers nemen niet de gewenste actie. Ze lezen de pagina, hangen een beetje rond op je site maar ze downloaden niet je weggever… en ze nemen geen contact op.

Heb je al die moeite genomen om goede teksten te schrijven een dure website te bouwen en advertenties in te kopen..

Als je dit herkent dan is de kans groot dat je een ‘lek’ hebt in je landingspagina. En dat kan jou een hoop klanten kosten.

Bovendien blijf je continu te veel kosten maken om mensen naar je niet werkende website te krijgen.

Dit kan heel diverse oorzaken hebben. Soms zijn een paar hele kleine aanpassingen al voldoende om dit probleem op te lossen.

Wil je dat meer mensen actie nemen op je website? Dat meer mensen contact opnemen? Dat meer mensen je weggever downloaden?

Vraag gratis een Landingspagina Power-Up Check aan. Dan kijk ik (of iemand uit mijn team) even naar je landingspagina. Je ontvangt dan binnen 48 uur kosteloos een aantal waardevolle verbeter tips in je mailbox.

Gratis Landingspagina Power-Up Check aanvragen >

P.S. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het uitwerken van jouw marketing? Plan dan vrijblijvend een Gratis ‘Morgen Meer Klanten Strategiegesprek’ in met mij. Dan kijk ik graag even met je mee en help ik je op weg. Via de link hieronder kom je rechtstreeks in mijn agenda.

Plan direct een Gratis Strategiegesprek in met Marcel.