fbpx

Wat goed dat je op deze pagina bent terecht gekomen. Want het feit dat jij hier bent betekent dat je geïnteresseerd bent in de verhalen van mensen. Dat is een eigenschap die jou enorm gaat helpen om succesvol te worden in het beïnvloeden van gedrag.

Ik kan je op deze pagina natuurlijk een opsomming geven van mijn uitgebreide C.V. of mijn contactgegevens (die staan onderaan de pagina). Of ik kan opscheppen over de mooie reacties die ik krijg over mijn kwaliteiten als trainer en als coach. Maar ik geef je liever mijn echte verhaal.

Hi, ik ben Marcel Heinkens, oprichter van System two.

Als marketeer met meer dan 20 jaar ervaring ben ik bijna het grootste deel van mijn leven bezig geweest met het gedrag van mensen. Met name het beïnvloeden van dat gedrag. Terugkijkend was dat een leerproces met heel veel vallen en opstaan. Soms heel hard vallen.

Maar de vruchten zijn heel zoet…

Als kind wist ik niet zo goed wat ik later moest worden. Ik kwam, een soort van per ongeluk, terecht bij de studie bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Heerlijke stad om te studeren.. maar dat is weer een heel ander verhaal. Hier maakte ik voor het eerst kennis met het vakgebied marketing. ‘Wow, dat is leuk’. Ik werd verliefd op dit vak. Maar wat ik er nou precies zo leuk aan vond kon ik toen nog niet zeggen.

Ik was gefascineerd door wat er op dat moment gebeurde in de direct marketing. Er werd geëxperimenteerd met databases en voorspellingsmodellen. Heel vernieuwend voor die tijd. In mijn eerste echte baan bouwde ik statistische voorspellingsmodellen voor gedrag en adviseerde ik bedrijven hoe ze die konden inzetten om meer te verkopen. En dat werkte als een dolle. Hoe cool is dat?

Maar ik wilde meer. Ik wilde zelf die marketeer zijn die effectieve campagnes maakt. Ik wilde zien dat mijn acties resultaat hadden. Ik wilde succesvol zijn.

Bij een grote multinational leerde ik over bedrijfspolitiek. Bij een uitgeverij leerde ik dat marketing zonder een systeem waardeloos is. En gelukkig leerde ik daar ook hoe je wel een goed systeem opzet (dankjewel Jan-Willem!).

Ik kende de bedrijfspolitiek, ik kende de marketingtheorie en de technieken en ik kende de waarde van een systeem. Ik werd een gerespecteerd en succesvol marketeer! Mooi huis, 3 keer per jaar op vakantie, hard werken, alles top.

..En toen ging ik keihard op m’n bek.

In 2009 ging ik zo enorm hard onderuit. Ik was alles kwijt. Mijn geld, mijn droom, alles weg. Maar dit moment markeert ook een keerpunt in mijn leven waar ik nu enorm dankbaar voor ben.

Wat gebeurde er?

Ik besloot in 2008 om mijn baan op te zeggen en te gaan ondernemen. Niks mis mee natuurlijk, ondernemen is het beste wat mij ooit is overkomen. Maar ik ging ondernemen in een business die ik niet kende, aan het begin van de crisis. Ik stopte al mijn geld (en meer dan dat) in systemen en technieken. Ik was ervan overtuigd dat ik nu alleen nog even wat marketingtrucjes hoefde te doen om heel snel, heel rijk te worden.

Het geld raakte op. Mijn investeerder trok zich op het allerlaatste moment terug. Anderhalf jaar later was ik failliet en met heel veel geluk mocht ik mijn huis houden. Ik was boos en gefrustreerd. En ik snapte er niks van.

Wat ging er echt mis?

Eigenlijk heel simpel. Het had natuurlijk niets te maken met de business die ik niet kende. Het had ook niets te maken met het begin van de crisis of de investeerder die eruit stapte. Het had te maken met mijn eigen blinde vlek.

Ik was zo gefascineerd geraakt door de technieken en de trucjes dat ik was vergeten waar marketing echt over gaat. De reden waarom ik ooit verliefd ben geworden op dit vak. Marketing gaat over het gedrag van mensen. Gedrag dat wordt gestuurd door hoop, dromen, verwachtingen en angsten. Marketing gaat over het helpen van mensen om hun eigen succes te omarmen.

En dat betekent dat je je moet verdiepen in de verhalen van mensen. Luisteren en écht verdiepen. Prachtig! Pas dan kun je effectief zijn in het beïnvloeden van gedrag. Dan kun je mensen helpen om de juiste keuzes te maken. En dan vind je je eigen succes.

“Persuasion is the art of getting people to do things that are in their own best interest that also benefit you.”

– Jason Nazar (tech entrepreneur, investor, and writer)

Ik was vrij

Hoewel ik zelf toen nog niet helemaal zag wat ik nu weet was ik vanaf dat moment wel echt vrij. Geen baan, geen geld maar wel een nieuwe start en een hele belangrijke les geleerd. Ik vond uiteindelijk rust. En zoals dat gaat als er een deur wordt gesloten. Er ging een nieuwe deur open.

Ik werd interim marketeer en kon me focussen op projecten die ik zelf leuk vond. Ik besloot nooit meer fulltime te werken. En tijdens een van die projecten kwam ik in contact met behavioural design, Het ontwerpen van gedrag.

Toen gebeurde er iets magisch

Ik werd opnieuw hopeloos verliefd op mijn vak. Alleen deze keer wist ik ook precies waarom. Alle dingen die ik in de vele jaren als marketeer had geleerd vielen op hun plek.

Ik volgde masterclasses en las alles wat ik te pakken kreeg over overtuigen en beïnvloeden, onderhandelen, menselijk gedrag en de werking van het brein. En die kennis in combinatie met de denkmodellen en de systemen die ik al had geleerd hielpen mij om enorm krachtige concepten te ontwikkelen voor het beïnvloeden van mensen. Dit heeft mijn hele leven veranderd.

Ik ben nu een betere marketeer dan ik ooit eerder was. Mijn business draai ik met het grootste gemak (ik werk nu al meer dan 5 jaar maximaal 3 dagen per week) en de resultaten zijn super. Ik ben nu werkelijk vrij.

En wat echt bizar is, mijn concepten werken niet alleen in de business maar ze zijn toepasbaar op alles in het leven; relaties, onderhandelingen, opvoeden van kinderen…

En nu… De volgende fase in mijn leven!

Wat ik heel vaak hoor van mensen die mij goed kennen: Marcel, jij bent een leraar. Jij kunt zo goed iets overbrengen en je bent goed met mensen.

En serieus, ik heb wel eens overwogen om alles om te gooien en ergens op een kleine basisschool voor de klas te gaan staan. Misschien wel een van de mooiste dingen die een mens kan doen. Kinderen klaarstomen voor de echte wereld.

Maar dat is niet mijn purpose. Ik wil iets groters, iets dat echt bij mij past.

Ik heb besloten om mijn kennis te gaan overbrengen aan de volgende generatie. Ik wil zoveel mogelijk ondernemers en marketeers helpen om deze kennis in te zetten en enorm succesvol te worden. Om net als ik vrijheid en rust in hun leven te creëren. Ik heb al mijn inzichten en kennis verwerkt in mijn levenswerk en ik noem het Behavioural Magic. Lekker dramatisch, haha. 🙂

Als je dit leest dan heb je zojuist mij hele verhaal gelezen. Super! Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om te groeien. Om nooit op te geven en in te zien dat tegenslagen in het leven bedoeld zijn om ruimte te creëren voor mooie nieuwe dingen. Om je eigen purpose te gaan ontdekken. Ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen dat marketing het mooiste vak ter wereld is en dat er niets mooier is dan mensen te helpen om de juiste keuzes te maken.

Schrijf je in voor de Behavioural Magic nieuwsbrief en ontvang elke week een waardevolle beïnvloedingstip!


dit veld niet invullen s.v.p.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?