fbpx

Wat je aandacht geeft groeit. Ook in ons hoofd!

Iets meer dan een maand geleden werd er in Utrecht, mijn stad, een terroristische aanslag gepleegd. Een man opende ‘s ochtends het vuur in een tram, met vier doden en meerdere gewonden tot gevolg. Enorm heftig natuurlijk. ‘s Avonds wordt de schutter opgepakt. Stap je de volgende ochtend in die tram? Ik niet.

Uiteraard zegt onze logica dat de kans dat zoiets nog een keer gebeurt niet is toegenomen. Maar toch.. Ons gevoel vertelt een heel ander verhaal.

We kennen ook allemaal het fenomeen dat als we een nieuwe auto willen gaan kopen en onze zinnen hebben gezet op bijvoorbeeld een Tesla model X dat we dan ineens overal Tesla model X-en zien rijden. Ze worden ook steeds mooier en interessanter. Hoe vaker we ze zien hoe meer we gaan verlangen naar het moment dat we er zelf kunnen instappen. In de praktijk, eenmaal aangekocht, valt het vaak een beetje tegen. Dit geldt overigens ook voor de Peugeot 208 die ik zelf rijd. 😉

Dit zijn voorbeelden van de focusing illusion. Oftewel alles wat je aandacht geeft wordt in onze gedachten steeds groter en belangrijker.

Als we iets vaker tegenkomen dan gebeurt er iets eigenaardigs in ons brein. We gaan dit ‘ding’ dat we steeds tegenkomen en onze aandacht geven een onevenredig hoge waarde toekennen. Zelfs al weten we er verder helemaal niets van.

De reden waarom we de zaken waar onze aandacht naartoe gaat belangrijk vinden is dat ze dat meestal ook gewoon zijn. Het is heel natuurlijk dat we onze aandacht sturen naar de dingen die van belang zijn: een brandalarm, een toespraak van onze baas of de glimlach van onze geliefde.

Onze hersenen draaien de logica echter onbewust nogal eens om: Als ergens onze aandacht naartoe gaat dan moet het wel belangrijk zijn.

Dit principe werkt dus ook als je aandacht extern wordt gestuurd. Als je aandacht gericht wordt op een bepaalde producteigenschap dan gaan we die eigenschap onbewust meer waarde geven. Of als je maar vaak genoeg een boodschap voorbij hoort komen dan zal het wel belangrijk zijn. We hebben allemaal wel eens gehoord van de uitspraak: ‘de kracht van herhaling’.

Door vooraf de aandacht te richten op elementen die voor jouw boodschap positief zijn en deze vaak te herhalen neemt de kracht van jouw boodschap toe.

Geef het tijd
Het is verstandig om dit principe in gedachten te houden als je nadenkt over jouw beïnvloedingsstrategie. De ander heeft nog niet zo vaak nagedacht over jouw boodschap als jijzelf. De waarde van jouw aanbod en hoe deze in zijn of haar behoeftes kan voorzien heeft nog niet zo kunnen groeien als bij jou.

Begrijp dus dat iets wat jij als een no brainer ziet, voor iemand anders nog helemaal niet zo logisch hoeft te zijn. Soms heeft het zaadje wat tijd nodig om uit te groeien tot een mooie bloeiende bloem. Soms is een beetje geduld goud waard. Zorg dat je wel een beetje water blijft geven en maak gebruik van de kracht van herhaling.

Cheers,
Marcel