fbpx

We doen samen even een klein gedachten experiment. Doe je mee?

Stel je loopt op straat en je vindt onverwachts een briefje van 5 euro. Probeer te voelen wat dat met je doet. Best lekker niet? Je loopt door.

Je bent een paar straten verder en je realiseert je ineens dat de 5 euro die je zojuist los in je jaszak hebt gestopt verdwenen is. Je ziet hem nog wegwaaien, hup, zo de sloot in. Voel wat er nu met je gebeurt. Schrok je erg? Hoe voelt dat?

Welk gevoel overheerst er nu? Denk je ach, het was maar een gevonden briefje of denk je shit 5 euro weg? De kans is groot dat het negatieve gevoel overheerst.

Wat je zojuist hebt ervaren is wat in de psychologie loss aversion wordt genoemd. We ervaren een verlies veel sterker negatief dan dat we een winst met dezelfde waarde positief ervaren. Uit experimenten blijkt dat de negatieve ervaring zelfs twee maal zo sterk ervaren wordt als de positieve ervaring.

Daarom hebben we allemaal zoveel moeite met verliezen. We praten allemaal graag over onze successen maar niemand praat graag over zijn tekortkomingen. Succesvolle mensen gaan hier anders mee om. Zij vegen hun mislukkingen niet onder het tapijt. Verliezen of fouten maken is niet erg, dat doen we allemaal. Verliezen is de enige weg naar groei. Je wint, of je groeit.

Je kunt dit principe ook voor je laten werken:
Wil je een potentiële klant verleiden om met jou zaken te doen? Laat hem dan vooral (subtiel) weten wat hij misloopt of dreigt te verliezen door niet met jou in zee te gaan.

Groeten, Marcel