fbpx

Geen enkele onderneming overleeft zonder marketing. Of je je hier nu heel bewust van bent of niet. Iedere ondernemer doet aan marketing.

Jij dus ook! Want zonder marketing, geen klanten.

Maar wat is dat dan precies, marketing?

Mijn definitie voor marketing is:

“Alles wat jij als ondernemer doet om wederzijds winstgevende relaties op te bouwen met je (potentiële) klanten”

Het verschil tussen een succesvolle ondernemer en een niet zo succesvolle ondernemer zit meestal in de manier waarop ze hun marketing inrichten.

Sommige ondernemers hebben een natuurlijke gave voor het vinden en aangaan van winstgevende relaties. Als je dat hebt dan gaat het ondernemen als vanzelf.

De meeste van ons hebben die gave helaas niet of niet voldoende.

Ik was vroeger best wel eens een beetje jaloers op die mensen, voor wie het ondernemen als vanzelf lijkt te gaan.

Als het aantrekken van nieuwe klanten bij jou ook (nog) niet vanzelf gaat dan heb je iets anders nodig om te zorgen dat winstgevende relaties makkelijk tot stand komen.

Wat je dan nodig hebt is een systeem: Een vaste routine die werkt en die je kunt herhalen.

Het grootse voordeel van zo’n ‘systeem’ is dat als het eenmaal werkt je er niet meer over na hoeft te denken. Het gaat voor jou dan ook als vanzelf.

Het tweede voordeel van zo’n systeem is dat je het continu kunt blijven optimaliseren waardoor je steeds meer en steeds makkelijke winstgevende relaties opbouwt.

Het derde voordeel van zo’n systeem is dat je het (deels) kunt automatiseren. Denk je eens in hoe het zou zijn als nieuwe klanten ‘zomaar’ in je schoot vallen?

Zodat jij bezig kunt met waarvoor je eigenlijk ondernemer bent geworden.

Mijn tip: Stop met ‘van alles en nogwat marketing’ en maak van je marketing een systeem dat je kunt optimaliseren.

Hoe? Begin eens met een brainstorm.

  • Denk eens na hoe jij nu klanten krijgt.
  • Welke dingen werken goed bij jou?
  • Welke dingen werken niet zo goed?
  • Zie je dingen bij anderen die goed werken en kun je die kopiëren?
  • Kun je van de dingen die goed werken voor jou een routine (stappen die je kunt herhalen) maken?
  • Kun je die routine nog verder verbeteren?
  • Zijn er mensen die je hierbij kunnen helpen?
  • Meet de resultaten!

Probeer het eens. En heb je hulp nodig, dan help ik je graag!

Groeten, Marcel!

P.S. Weet je nog niet zo goed hoe je moet starten met het uitwerken van jouw marketing systeem? Plan dan direct even een vrijblijvend en gratis Strategiegesprek in met mij. Dan kijk ik met je mee en help ik je op weg. Via de link hieronder krijg je rechtstreeks toegang tot mijn agenda.

Plan direct een Gratis Strategiegesprek in met Marcel.